donderdag 6 november 2014

les 7 Beeldend probleem

Les 7: Het Beeldend Probleem.

De essentie van de les is waar we alle voorgaande lessen al naar toe gewerkt hebben:
Hoe kan de leerling zijn eigen creativiteit, zijn eigen beeldend vermogen uiten in een opdracht. Wij als leerkrachten geven het kader aan waarbinnen die creativiteit los gelaten wordt. Niet stomweg reproduceren, maar je eigen touch aan het werk geven.
Ook moet een opdracht beeldende vorming, naast een beeldend probleem, een technisch probleem hebben.
Aan de hand van de :

De kubus.

Eerst tekenen we allemaal dezelfde cliché matige kubus:
Dan een kubus die "klopt"

 Dan diverse kubussen: een blijde, grappige en een vrolijke kubus:
 En een boze kubus:
Dit om aan te geven hoe je een cliché matige opdracht kan omvormen tot een beeldende vorming opdracht met een technisch én beeldend probleem.

Nu gaan we dat zelf doen. We krijgen een opdracht die in principe alleen een  technisch probleem heeft en verder alleen een reproductie is. Dus los komen van het cliché beeld.


Ons groepje kwam tot het volgende  beeldend probleem:

Stempel met een kurk in de ecoline:

* vallende blaadjes van een boom
* confetti op een feest

Rubrix:

Criteria :                                    niet zichtbaar         zichtbaar          "briljant"

ecoline goed gestempeld:                  0                            1                   2   punten
(kurk volledig gedrenkt in de
vloeistof en volledige afdruk op
het papier)

feestelijke uitstraling                         0                           1                   2    punten

suggestie van beweging                    0                             1                   2    punten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten